远方 THE FAR SIDE ― 2019

[FR]

Série de 4 cyanotype sur papier Bergger COT 320 contrecollé sur aluminium, cadre en bois blanc
164 x 104 cm chacun


Produit par la Biennale de Shenzhen - UABB 2019

[EN]

Series of 4 cyanotype prints on Bergger COT 320 paper mounted on aluminium, white wood frame
64 9/16 x 41 in. each


Produced by the 2019 UABB Shenzhen Biennale





The Far Side - Hugo Deverchère


TXT[FR]

Le 3 janvier 2019, le rover spatial chinois Chang'e 4 s’est posé sur la face cachée de la lune, permettant d’explorer et de photographier pour la première fois depuis sa surface la partie de notre satellite impossible à observer de nos propres yeux.

The Far Side est un projet photographique imaginé comme un voyage mêlant le proche et le lointain, le visible et l’invisible, s’inscrivant dans le prolongement de la série Cosmorama Recordings initiée en 2017.


Conçue pour la Biennale de Shenzhen, cette nouvelle série se construit comme un panorama qui crée un rapprochement entre les images de Chang'e 4 prises sur la face cachée de la lune et des prises de vues réalisées dans la baie de Shenzhen et Hong-Kong.

En utilisant une technique de captation développée et utilisée par les astronomes pour l’observation spatiale, il s’agit de révéler des paysages terrestres, familiers, environnants tels que nous ne pouvons pas les voir et de déplacer ce territoire dans le champ des représentations de la conquête spatiale et ses imaginaires. Comme le suggère l’intitulé de la biennale, « Ascending City », le projet nous projette dans un mouvement de la ville vers les contrées lointaines et infinies du cosmos.

The Far Side interroge nos perceptions, nos représentations et explore la façon dont la science et la conquête spatiale, à travers l’exploration de l’inconnu, de l’imperceptible et de l’intangible nous permettent de réévaluer notre rapport au monde et la façon dont nous percevons notre environnement.

TXT[EN]

On January 3rd 2019, the Chinese space rover Chang’e 4 landed on the dark side of the moon, enabling to explore and photograph for the first time the surface of the hidden side of our satellite which is impossible to observe by our own eyes.

The Far Side is a photographic project imagined as a journey between the near and the distant, our immediate environment and the remote areas of space, the visible and the invisible, at the crossroads between the known and the unknown, revealing an inaccessible layer of the light spectrum.


As part of the continuation of the Cosmorama series initiated in 2017, The Far Side fits in the particular context of China and the Greater Bay area. This new project will seek a connection between images of the hidden side of the moon recently explored by Chang’e 4, and photographs taken in the Hong Kong and Shenzhen area.

Using a shooting process developed and used by astronomers in the context of cosmic observation, it is about exploring and revealing familiar and surrounding landscapes in a way we cannot see them, moving those territories in the field of representations of the space conquest and its imaginations. As the title of the Biennale “Ascending City” suggests, The Far Side projects us into a movement of the city towards the distant and infinite extents of the cosmos.

The project challenges our perceptions, our representations and investigates how science and the space conquest, through the exploration of the unknown, the imperceptible and the intangible, invites us to reassess our relationship with the world and the way we perceive our environment.

Through this project, I wish to reproduce this sensitive shift and materialize an echo between space exploration and the rediscovery of our world. Near-infrared imagery and cyanotypes are the two main techniques adopted in the production aspect of this project.

By combining these two techniques of recording and representation, the near-infrared imaging and the cyanotype - one sending us back to the beginnings of photography, to the origins of modern imagery - and the other, a cutting edge process used for spatial observation, the project challenges the way in which science, technology and their new modes of representation shape our eyes, our knowledge, our consciousness and the perception of our close and distant environment.

By observing and connecting these remote and familiar territories as they cannot appear to us, The Far Side invents the possibility of rediscovering them.

TXT[中文]

2019年1月3日,中国航天飞机嫦娥四号登陆月球的暗面,第一次探测和拍摄到隐藏于我们卫星的表面,这是我们自己无法观察到的。

《远方》是一个想象“近”与“远”之间旅程的摄影项目,涉及我们身处的环境与遥远的太空区域,可见的与不可见的,以及已知和未知的十字路口,展现了光谱中我们难以接近的那个层面。

作为2017年开始的《万象(Cosmorama)》系列的延续,《远方》与中国和大湾地区的特定背景相契合。这个新项目将寻求嫦娥四号最近探索的月球隐藏面图像与香港和深圳地区拍摄的景象之间的联系。

该项目利用天文学家为宇宙观测开发应用的拍摄过程,以肉眼不可见的方式探索和揭示我们熟悉的周遭,将用于征战太空及其想象的再现方式挪用到这些环境中去。正如双年展的标题“城市升维”所暗示的那样,《远方》将我们投射到城市向遥远而无限的宇宙不断扩展的运动中。

《远方》挑战了我们的观念、表述,并考察了我们对科学和空间领域的探索。通过这些对未知、无法察觉和无形的探索引领我们重新评估我们与世界的关系以及我们对所处环境的看法。

通过这个项目,我希望重现这种敏感的转变,找到太空探索和重新探索自身世界之间的联系,并将这种联系实体化。近红外图像和蓝晒印相是《远方》做制作层面采用的两种主要技术。通过两种记录和再现技术的融合—蓝晒印相法让我们回归到摄影的起点,现代图像的起源,而尖端技术近红外线则拓展了对空间侦测的方式。这组作品对科学,技术以及它们的新型表现形式如何重塑我们的视野、知识、观念,乃至对周围环境的感知提出了挑战。

通过观察和关联这些既遥远又熟悉的领域,《远方》为重新发现它们提供了可能性。



© Hugo Deverchère 2021